Prøv Tasks Pro gratis i 30 dage. Intet betalingskort nødvendigt, ingen forpligtelser.

Tasks 3.0 er her

14. januar 2012

Det nye Tasks er nu en realitet. Opdateringen er rullet ud, og alle har nu adgang. I dette indlæg vil vi gennemgå de mest markante ændringer og nyheder.

Der er mange nye ting og ændringer, og det er for omfattende at beskrive det hele i detaljer. I stedet kan du her se en forholdsvis kort gennemgang.

  • Designet af brugergrænsefladen.
    Alt har fået et nyt, friskt look. Vi har dog så vidt muligt forsøgt at holde fast i de gennemgående elementer fra den gamle version, så man ikke skal vænne sig til en radikalt ny måde at arbejde i systemet på. Dvs. at udseendet er anderledes, men grundfunktionerne er de samme.
    Som altid skal vi understrege at man får den absolut bedste visuelle oplevelse hvis man bruger den nyeste version af Firefox, Chrome eller Safari. Hvis du bruger Internet Explorer går du glip af en del eye candy. 
  • Navigation.
    Den primære indgang til funktionerne ligger stadig i topmenuen. Den gamle undermenu som lå lige under topmenuen er væk. I stedet har nogle topmenu-punkter fået dropdowns, der er kommet faneblade, og ellers er der på de fleste sider en kontekst-sensitiv undermenu i højre side.
  • Ny Administrator-menu.
    Vi har lagt det gamle “Kontrolpanel” og “Konto” sammen til menupunktet Administrator.
  • Ny URL-struktur.
    Næsten alle funktioner/sider har fået ny URL. Derfor vil de fleste gamle links som du måtte have liggende i bogmærker eller notifikationsmails ikke virke længere.
  • Listevisninger.
    Næsten alle listvisninger (altså lister med opgaver, projekter, kunder osv) kan nu tilpasses. Hver enkelt bruger kan nu selv bestemme hvilke kolonner der skal vises i en given liste, hvilken rækkefølge de skal komme i, default sortering samt antal rækker per side.
  • Kontaktpersoner og kundeadgang.
    I den gamle version kunne man i kundens stamdata angive et navn på en kontaktperson. Det er væk. I stedet kan man nu oprette et vilkårligt antal kontaktpersoner til en kunde, meget lig den måde man opretter brugere på. Det vil også sige at man kan give hver kontaktperson adgang til at logge ind, hvis man vil.
  • Kæmpe løft til faktureringsdelen.
    Vi har fjernet forskellen på “Normal” og “Fastpris” fakturaer. Nu er der kun én slags. Til gengæld er den blevet mere fleksibel end nogensinde før. Den hurtige forklaring er at du stadig kan oprette en faktura på baggrund af timeregistreringer (det der hed “Normal”), men du kan også oprette nye fakturalinjer som ikke nødvendigvis hører sammen med timeregistreringer. Når du har oprettet en faktura, kan du nemlig frit oprette, redigere, slette og ændre rækkefølge på faktualinjer.
    Samtidig har vi omdøbt fakturastatus fra “Kladde” og “Bogført” til “Ikke betalt” og “Betalt”. Der er også et par andre små ændringer, men dem kan du selv udforske.
  • Nye rapporter.
    De gamle rapporter er mere eller mindre væk, og erstattet af 3 nye rapporter. Rapporten “Ugeseddel” er næsten identisk med den gamle, blot er den mere brugervenlig og overskuelig. De to andre rapporter erstatter delvist den gamle “kunderapport” og “faktureringsrapport”.
    Vi vil tilføje nye rapporter efterhånden som behovet for dem melder sig.
  • Bedre søgning.
    Den nye søgefunktion viser nu resultatet direkte under søgefeltet i stedet for at skifte side.
  • Bedre usability ved dropdowns med kunder og projekter.
    Har du mange kunder og/eller projekter, vil du sætte pris på den nye kombination af dropdown og søgefelt når du opretter projekter, opgaver og fakturaer. 
  • Alt muligt andet..
    Der er masser af andre småting, eksempelvis emailnotifikationerne der har fået et løft og knapt så strenge slette-regler (næsten alt kan slettes nu).

Vi har også fjernet et par ting

Vi har fjernet følgende:

  • Import fra e-conomic.
    Dette er den ene funktion som har været årsag til absolut mest support og forvirring, og derfor har vi indtil videre fjernet den. Vi vil gerne erstatte den med en ny, når vi har et bedre alternativ.
    Bemærk: der er ikke tale om den “almindelige” overførsel fra e-conomic, men udelukkende den initielle og optionelle import som man før kunne foretage lige efter man havde sat integrationen op.
  • e-conomic log.
    Blev egentlig ikke brugt og var alligevel ret teknisk betonet. Hvis der sker en fejl i forbindelse med overførsel til eller fra e-conomic, bliver det nu skrevet i den bekræftelsesmeddelelse som brugeren ser efter en udført handling.
  • Notifikationer.
    Egentlig ikke fjernet, men “flyttet”. Man kan ikke længere sende notifikationer direkte i forbindelse med oprettelse af et projekt eller en opgave. I stedet kan man gøre det via den nye selvstændige funktion der hedder “Send notifikation”.
  • Kunderapporten “Tidsforbrug”.
    Er fjernet pga. meget lav interesse. Men vi hører selvfølgelig gerne fra dig, hvis du har forslag til en forbedret rapport.
  • Rapporten “Opsummeret fakturerbar tid”.
    Samme årsag som ovenstående.

Hvad du skal være opmærksom på hvis du er eksisterende bruger

  • Alle dine fakturaer er blevet konverteret til det “nye” format.
  • På de kunder hvor du har angivet en kontaktperson, er der blevet oprettet en ny kontaktperson til vedkommende (gå ind på kunden og se fanebladet “Kontaktpersoner”).
  • Hvis du synes at du mangler nogle projekter i listen med projekter, så klik på knappen “Tilpas denne liste” og tjek at du ikke har sat flueben i feltet “Kun aktive projekter”.
  • Hvis du ikke kan uploade logo på din fakturaprofil, så tjek at du har installeret Flash.

Og endelig, hvis noget ser mærkeligt ud, så tjek at du kører med nyeste version af enten Safari, Chrome eller Firefox. Vi fraråder at bruge Internet Explorer, da selv den nyeste version (i skrivende stund 9.0) allerede er uddateret rent teknisk.

Hvis du oplever fejl

Når man ruller sådan en opdatering ud er det næsten umuligt at undgå at overse nogle fejl. Vi har selvfølgelig testet massivt, men ingen software er fejlfri. Så hvis du oplever fejl, er det med al sandsynlighed vores skyld. Vi logger alle programfejl, og bestræber os på at rette dem så hurtigt som muligt. Oplever du derimod en klientfejl, eksempelvis javascript-fejl i browseren, må du meget gerne kontakte os, for disse fejl kan vi ikke logge.

Er du i tvivl, så kontakt os på support@tasks.dk. Hellere en mail for meget end én for lidt. Du er også velkommen til at give vores nye supportsider et kig.

Fremtiden?

2011 bød ikke på ret mange opdateringer pga. udviklingen af den nye version. Men ligesom vi i hele 2009 og 2010 kom med mange opdateringer og nye funktioner, vil vi også gerne her i 2012 udvikle Tasks i den rigtige retning. Vi venter dog med al ny udvikling til vi er sikre på at vi har udbedret alle eventuelle fejl der måtte have sneget sig ind i forbindelse med denne opdatering.

Afslutningsvist vil vi bare sige god fornøjelse med det nye Tasks. Vi håber du synes om det.